Symetrické, asymetrické a smerové pneumatiky – ako sa v nich vyznať?

V minulosti sme nemali pri výbere pneumatík veľa možností. Typizovaná veľkosť, jeden alebo dvaja výrobcovia a koniec. S rozvojom technológii nastal pokrok aj v dizajne a vlastnostiach pneumatík. Dnes už výrobcovia okrem množstva modelov ponúkajú aj rôzne typy, ktoré sú schopné uspokojiť aj toho najnáročnejšieho zákazníka. Rovnako ako sa na zimu odporúčajú plechové disky a na leto pokojne aj hliníkové, na rôzne podmienky sa hodia rozdielne typy pneumatík. Okrem klasického symetrického dezénu sú v ponuke aj iné špecializované typy pneumatík – asymetrické, smerové a kombinácia oboch, tzv. smerové asymetrické pneumatiky. Každý z typov sa vyznačuje určitými charakteristikami usporiadania prvkov na povrchu pneumatiky a jazdnými vlastnosťami. Čím sa teda líšia?

Symetrické pneumatiky pozná každý motorista. Usporiadanie blokov a prvkov na povrchu je symetrické vzhľadom na stredovú čiaru a nie sú žiadne (alebo len minimálne) rozdiely medzi dezénom vnútornej a vonkajšej strany. Ide o najbežnejší a cenovo najdostupnejší typ pneumatík vhodný pre každodennú mestskú prevádzku najmä za sucha. Cieľovou skupinou sú malé a stredne veľké autá. Pneumatiky tohto typu sa vyznačujú dobrou stabilitou počas priamočiarej jazdy. Ich výhodou je najlepší pomer medzi cenou a kvalitou, veľké množstvo ponúkaných modelov a dostupnosť. Rotácia je možná v akejkoľvek kombinácii a nezávisle od smeru otáčania.

Asymetrické pneumatiky predstavujú technologicky pokročilejší typ pneumatík a sú charakterizované rozdielnym usporiadaním blokov na vonkajšej a vnútornej strane. Na vonkajšej sa nachádzajú väčšie prvky, ktoré udržujú stabilitu v ostrých zákrutách a počas dynamickej jazdy. Letné a zimné pneumatiky sa takto lepšie ochladzujú a dodatočne sa spevňujú. Vnútornú stranu naopak tvoria menšie bloky, ktoré sú zodpovedné za efektívne odvádzanie vody a znižovanie rizika aquaplaningu pri vyšších rýchlostiach. Z uvedených charakteristík vyplýva ich využitie za akýchkoľvek podmienok vrátane snehu a ľadu. Pri rotácii sa sleduje len správne otočenie vonkajšej a vnútornej strany.

Smerové pneumatiky predstavujú ďalší typ pokročilejšieho dizajnu. Vyznačujú sa charakteristickým športovo-agresívnym dezénom, ktorý tvoria prvky a ryhy usporiadané do tvaru písmena V. Tento typ pneumatík je najefektívnejší v odvádzaní vody a umožňuje rýchlejšiu jazdu bez rizika aquaplaningu. Volia ich prevažne vodiči športových áut, ktorí jazdia často počas dažďa. Pri rotácii je možné meniť len predné za zadné a naopak, keďže je nutné dodržať požadovaný smer otáčania. V opačnom prípade sa strácajú ich dobré vlastnosti.

Smerové asymetrické pneumatiky predstavujú akúsi fúziu asymetrického a smerovaného dezénu, pretože kombinujú prednosti oboch typov pneumatík. Pri rotácii je tiež dôležitý smer otáčania a zachovanie orientácie strán.

Z uvedených typov pneumatík si vyberie každý motorista, či už bežný mestský vodič alebo vášnivý pretekár. Pre výber konkrétneho modelu sledujte tiež testy pneumatík a nechajte si poradiť odborníkmi. Prajeme Vám radosť z jazdy a veľa šťastných kilometrov.

Zdroj: magandturbo.com

Foto: pneumatiky.sk

About the author